עישון במקום העבודה

מח’ מיסוי אליוט ארצי את חיבה פתרונות מיסוי בע”מ

בהתאם לחוק למניעת העישון במקומות ציבוריים והחשיפה לעישון, תשמ”ג-1983, חל איסור מפורש על עישון במקומות ציבוריים המנויים בתוספת לחוק. מקום העבודה הוא אחד מהמקומות הציבוריים אשר יש מניעה עפ”י חוק לעשן בהם באופן מוחלט.

ההגדרה של מקום העבודה בחוק זה, קובעת כי “מקום עבודה” הוא כל מקום בבניין שעובדים בו אנשים, שאינו משמש למגורים.

במקום העבודה, מותר לעשן רק בחדר נפרד במקום העבודה שהוקצה לכך בידי ההנהלה ובלבד שיש בו סידורי אוורור תקינים והעישון בו לא גורם למטרד. אלא שאין כל חובה מטעם ההנהלה להקצות חדר כזה במקום העבודה. לפיכך עובדים-מעשנים יכולים למצוא עצמם מבלים שעות רבות במשך היום ללא מקום פיסי במקום העבודה בו הם רשאים לעשן.

החוק מחייב להציב שלטים האוסרים על עישון. החובה חלה על מחזיק בנכס לרבות בעל עסק.

המחזיק של מקום ציבורי, קרי המעסיק, חייב לפקח ולעשות כל שניתן למניעת עבירות לפי חוק זה. גם נושא משרה בתאגיד אחראי באופן אישי למניעת העבירות לפי חוק זה. מדובר בעבירות פליליות להן חשוף המעסיק ונושאי משרה.

החוק הכיר בכך שבעל עסק במקום עבודה אשר מציג לראווה מאפרה, מעודד בכך עישון אסור במקום העבודה. אי לכך, הצבת מאפרה הינה לכשעצמה עבירה על חוק איסור עישון במקומות ציבוריים. מאפרה מוגדרת בחוק כ-“כלי להשלכת טבק”, ועל כן גם כוסות נייר לצורך כיבוי סיגריות נחשבות מאפרות בראי המשפט ובעל העסק ו/או נושא משרה יכולים להיקנס באלפי שקלים.

הכל מתחיל בתלונה שמגיש עובד כנגד המעסיק אצל הרשויות…. חשוב לשים לב ולהיות ער לסבלם של העובדים ולהוראות החוק: עובדים זכאים לעבוד בסביבה נקיית עשן וריח סיגריות.

בית הדין לעבודה מכיר בחשיבות אכיפת חוק איסור עישון במקומות ציבוריים.בעבר הכיר ביה”ד לעבודה בהתפטרות בדין פיטורים וזיכה עובד בפיצויי פיטורים בהתפטרותו מחמת נסיבות שלא מאפשרות לו להמשיך לעבוד. מדובר היה בעובד שהתלונן בפני המעסיק על העישון בסמוך  לסביבת עבודתו וכתוצאה מכך הוא חווה התנכלות מצד ההנהלה. במקרה אחר זיכה ביה”ד עובד בפיצויים על פיטורים שלא כדין (פיצויים מוגדלים) מאחר ונקבע שהעובד פוטר רק כי הוא התלונן על העישון שמפריע לו במקום העבודה.

עוד דוגמאות? עובדת קופה בתיאטרון, תבעה את הנהלת התיאטרון בגין עישון של העובדים סביבה, שהפריע לה. נקבע כי לעובדת לא הייתה יכולת להרחיק את עצמה מהעישון הפאסיבי, שכן זהו מקום עבודתה, ולכן התיאטרון חוייב לשלם לה פיצוי. יש גם עובדים שתובעים בגין נזק בריאותי ספציפי: עובד זכה להכרה כנפגע תאונת עבודה, אחרי שהוכיח כי מחלה שהיה חולה בה, הוחמרה בעת עבודתו בגלל העישון הכפוי שנכפה עליו שם. תביעה נוספת הוגשה לאחרונה על ידי עובד כנגד מעסיקו, וזאת בגין נכות קבועה (אסטמה) שנגרמה לו בשל עישון כפוי שנכפה עליו. שני העובדים קיבלו פיצוי כספי משמעותי.

ככל על מעסיקים לדעת כי עובדים שיוכיחו כי התפטרו בגלל עישון בסביבת עבודתם, יהיו זכאי לפיצויי פיטורים, אם יוכיחו שהתריעו מראש בטרם ההתפטרות ושנתנו למעסיק הזדמנות לתקן את המצב.

עדי ינקלביץ, עו”ד מומחית בדיני עבודה

http://www.ay-labourlaw.co.il/

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support