נותני שירותים שקיבלו תלושי שכר מחויבים בדמי ביטוח כעובדים עצמאים

המוסד לביטוח לאומי שינה מעמדם של מבוטחים שסווגו כעובדים שכירים,לעובדים עצמאים תוך חיובם בדמי ביטוח על פי השיעורים שחלים על עובדים עצמאים

מח’ מיסוי אליוט ארצי את חיבה פתרונות מיסוי בע”מ

המוסד לביטוח לאומי (להלן -המל”ל) שלח לאחרונה הודעות בדבר שינוי מעמדם של מבוטחים שהיו מסווגים במל”ל כעובדים שכירים, והפך אותם לעובדים עצמאים תוך חיובם בדמי ביטוח על פי השיעורים שחלים על עובדים עצמאים.

על פי הידוע לנו, בעקבות פניות של מבוטחים למל”ל לצורך קבלת גמלאות או בירור בחבות דמי הביטוח, ערך המל”ל חקירות שונות והגיע למסקנה   בעניינם של יחידים נותני שירותים רבים שקיבלו תלושי שכר מחברות שונות “הלוקחות על עצמן” את הטיפול מול רשויות המס, ובכך “חוסכות” ליחידים פתיחת תיקים ברשויות המס השונות ודיווחים אליהן, כי  אין מתקיימים למעשה כל יחסי עובד ומעביד בין אותם יחידים לבין החברות שמפיקות את תלושי שכר.

כשמתעוררת סוגיה כזו  בודק המל”ל בין השאר אם השכר אינו קבוע מידי חודש, האם הוא תלוי בתזרים מזומנים מצד שלישי, האם יש דיווח כעובד שכיר גם בחודשים שבהם העובד כלל לא עבד.

בכל מקרה שבו מתברר כי קיימים סממנים של עובד עצמאי, המל”ל מבטל את הדיווח בכל המערכות שבהן יש דיווח כעובד שכיר, והמבוטח מחויב כעצמאי על פי דיווחי השכר.

באשר לטענת נותני השרות לעניין התחשבנות ולקיזוז דמי הביטוח ששולמו לכאורה או בפועל על ידי החברות שהנפיקו תלושים עבור נותני השירות, המל”ל מפנה אותם בדרך כלל לחברות ואינו מאפשר את הקיזוז.

יוצא אפוא, שבחלק מהמקרים, מבוטחים עלולים לשלם דמי ביטוח כפולים הן באמצעות החברה שהנפיקה את התלוש והן כעובדים עצמאים.

למיטב ידיעתנו, פועל המל”ל לקבלת פס”ד לפיו החברות שפועלות באופן זה של הנפקת תלושי שכר אינן נחשבות למעסיקות כלפי נותני השירות.

מיזם הביטוח הלאומי, של משרד ארצי, חיבה את אלמקייס – פתרונות מיסוי עם רו”ח אורנה צח (גלרט), עומד לרשותכם לייעוץ בנושא האמור.

לפרטים נוספים ניתן לפנות למר חיים חיטמן ולרו”ח (משפטן) ישי חיבה ממשרדנו.

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support