מכירת קרקעות שנמכרו על ידי רשות מקומית לאנשים פרטיים חייבת במס ערך מוסף

רמי מידן, רו”ח

 מכירת קרקעות שנמכרו על ידי רשות מקומית לאנשים פרטיים חייבת במס ערך מוסף

רמי מידן, רו”ח חבר בקבוצת אליוט 

עיריית אשקלון מכרה במכרז 53 מגרשים לבניה צמודת קרקע לאנשים פרטיים במשך כחמש שנים בסכום של 5 מיליון $. העירייה סברה בתחילה כי העסקה חייבת במס ערך מוסף ולכן בגין שלש העסקאות הראשונות שבוצעו, דיווחה ושלמה מע”מ.  מאוחר יותר העירייה חזרה בה ובקשה לקבל בחזרה את המע”מ ששילמה ולפטור את שאר העסקאות.

בית המשפט המחוזי קיבל את עמדת העירייה, אך רשות המיסים לא וויתרה וערערה לבית המשפט העליון וערעורה התקבל (ע”א 1919/10).

בית המשפט העליון קבע ברוב קולות ובניגוד להחלטת בית המשפט המחוזי שעל פניו מדובר בפעילות עסקית החייבת במס ערך מוסף גם עם היא מבוצעת על ידי מלכ”ר.

בית המשפט העליון קבע כי העסקאות חייבות במס ערך מוסף זאת מאחר שהמטרה הזמנית והמיידית של מכירת המגרשים על ידי העירייה היתה להפיק רווח גם אם המטרה הסופית של הרווח נועדה לשמש את המלכ”ר בפעילותו כמפורט בהלכת “בשערייך ירושלים” (ע”א 767/87).

כמו כן בהתחשב בכך שהמכירה נעשתה במחירי השוק הכולל מע”מ מבלי שהעירייה נדרשת להעביר את המע”מ לרשויות המס כמו כל עוסק. כל אלה הטו את הכף לחובת העירייה.

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support