מיסוי תאגידים – מי המבולבל? – מה שטוב במע”מ לא טוב במס הכנסה

מח’ מיסוי אליוט ארצי את חיבה פתרונות מיסוי בע”מ

בימים אלו, הציבור כולו עד למסע הפרסום המאסיבי בכיכובו של יובל המבולבל, לפיו מי שמשלם את המס (מע”מ) לפני שהוא מקבל את הכסף הוא כנראה “מבולבל”…

מסע הפרסום בא כמובן בעקבותיו של תיקון 42 לחוק מע”מ, אשר יש לברך עליו ואשר בהתאם לתיקון, תשלום המע”מ יהיה על בסיס מזומן.

(ראו הרחבה במבזק מס 443).

אולם בעוד זרוע אחת של רשות המיסים, מכירה בהגיון הכלכלי מסחרי של הדיווח על בסיס מזומן, מוציאה בעיתוי מושלם הזרוע השניה הוראת ביצוע סותרת, ומכבידה.

ובמה דברים אמורים: רבות דובר ונכתב על בסיס הדיווח לצרכי מס הכנסה, החל מהלכת קבוצת השומרים, דרך חוזרים שונים שהוציאה רשות המיסים וחזרה בה לאחר מכן.

המצב להיום הינו כי ככלל חברת שרותים שאין לה מלאי מהותי, יכולה לערוך דוחות כספיים בשיטה המצטברת, ובדוח ההתאמה לצרכי מס לשנות את הדיווח לבסיס מזומן.

כעת מוציאה רשות המיסים חוזר במסגרתו קובעת את עמדתה הנחרצת כדלקמן:

“..כאשר על פי כללי חשבונאות מקובלים ערכה החברה דוח חשבונאי על בסיס מצטבר, לא ניתן לשנות את בסיס הדיווח בדוח ההתאמה לצרכי מס לבסיס מזומן..”

נוסיף כי רשות המיסים הוסיפה במסגרת ההוראה את “הוראות התחולה” לפיה עד וכולל דוחות 2011 יחול “הדין הישן” ואילו האיסור לבצע התאמות לבסיס מזומן בדוח ההתאמה, יחול רק דוחות 2012 ואילך.

כמובן, כי מעבר לעובדה כי בימים כלכליים קשים אלו, הטלת המס בהעדר גבייה אינה עולה בקנה אחד עם המדיניות הממשלתית כפי שבאה לידי ביטוי במסע הפרסום בעניין המע”מ, הרי שגם ברמה המקצועית יש בהחלט מקום לסתור את פרשנותה המצמצמת של רשות המיסים להלכת קבוצת השומרים.

 קביעתה הנוכחית של רשות המיסים מאלצת את ציבור הנישומים ורואי החשבון להיכנס שוב למערבולת של אופן עריכת דוחותיהם החשבונאים ו/או לדיוני שומות מיותרים.

ארצי את חיבה פתרונות מיסוי בע”מ

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו”ח (משפטן) ישי כהן ולרו”ח (משפטן) ישי חיבה ממשרדנו.

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support