“בנק מוני” – מאחורי חקירת המס

נראה כי השאלות האתיות העולות מחשד לקשר שבין חבר הנהלת קבוצת כדורסל ובין שופטי כדורסל ושחקני קבוצות יריבות, חשובות ומענינות הרבה יותר מהיבטי המס.

מיכה שטרנברג, רו”ח

ברוח הימים האחרונים בעניין “בנק מוני פנאן” נציין כי לדעתנו אין כל חשש שקבוצת מכבי ת”א שילמה כספים

שלא עפ”י החוק למשקיעים. רשויות המס בודקות האם הסכומים שהתקבלו בידיהם הניבו להם רווחים שאמורים היו להיות מדווחים ומחוייבים במס, שלא לדבר על רווחיו של בעלי “הבנק”.

עם זאת, נראה לנו כי רשות המיסים אינה יכולה להתעלם מהחשיפה הגבוהה לה זוכה הפרשה, ולביקורת גורפת שהיתה מוטלת אילולא היתה נוקטת בחקירה.

יתכן מאד כי רבים מהמשקיעים הפסידו יותר משהרוויחו מאחר והקרן שהושקעה ירדה לטמיון.

במה שונה מקרה זה ממקרי הונאת פונזי אחרים בסגנון מיידוף להם היו כמה “חיקויים” תוצרת הארץ שחלקם

אף זכו לחשיפה תקשורתית ? אין כל הוכחה כי מוני פנאן לא התכוון להחזיר את הכסף, נהפוך הוא – נראה כי

עשה מה שעשה כיוון שלא יכול היה להחזירו למרות כוונתו. במקרה זה תמונת המצב לא ברורה מאחר ומוני אינו בין החיים. במקרים רבים אחרים נתפסו המעורבים ויתכן כי חקירה הייתה חושפת את נתוני הרווחים וההפסדים. ספק אם רשות המסים הייתה חוקרת מקרים עם הד תקשורתי נמוך יותר ותשואת מס בלתי ידועה אם בכלל.

שאלות רבות קמות בעקבות המקרה: מי חייב בדיווח ? האם אמור היה מוני לנכות מס במקור מהריבית ששולמה?

האם ניתן יהיה להגיע למידע לצורך חיוב במס ? מה יהיה על ההפסד שנגרם למשקיעים מאיבוד השקעתם ?

לסיכום, חקירת “מכבי”, שחקני, מאמני ושופטי הכדורסל  בעלת “תשואה תקשורתית” רבה יותר מאשר חקירות אחרות, אך ספק אם תהיה לה תשואת מס.

נראה כי השאלות האתיות העולות מחשד לקשר שבין חבר הנהלת קבוצת כדורסל ובין שופטי כדורסל ושחקני קבוצות יריבות, חשובות ומענינות הרבה יותר מהיבטי המס.

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support