שחרור כספי פיצויים לעובד

הכותב: שלומי שדה*

בתאריך 8.7.2018 פורסם תיקון 21 לחוק הפיקוח על שירותים פיננסים (קופות גמל) בעניין שחרור כספי פיצויים לעובד ואפשרות החזרת פיצויים למעסיק.

מה אומר התיקון ?

כספי הפיצויים שייכים לעובד, אלא אם הציג המעסיק לחברת הביטוח/קרן הפנסיה/בית ההשקעות אישורים ואסמכתאות המעידים על זכאותו לקבלת כספי הפיצויים.

לרשות המעסיק עומדים ארבעה חודשים בלבד ממועד סיום העבודה לעדכן את הקופה בדבר מעמד הפיצויים.

על המעסיק להעביר תוך ארבעה חודשים בלבד ממועד עזיבת העבודה של העובד את אחד מהמסמכים הבאים:

פסק דין הצהרתי המאשר כי העובד הפסיק לעבוד בנסיבות שאינן מזכות אותו בפיצויי פיטורים ושהמעסיק זכאי לקבל את כספי הפיצויים המופקדים בקופה.

אישור מבית הדין לעבודה על נקיטת הליך משפטי לקבלת פסק דין הצהרתי כאמור.

אסמכתא כי כספי הפיצויים שהופקדו לקופה ניתנים להחזרה לפי דין או הסכם העסקה בצירוף חתימת העובד (לאחר סיום העבודה) על הסכמתו להחזרת כספים למעסיק.

לאחר ארבעה חודשים ממועד העזיבה:

העובד לא יידרש להמציא אישור שחרור פיצויים וכספי הפיצויים יותרו למשיכה בידי העובד, ללא אישור המעסיק .

כל עוד לא נמשכו הפיצויים על ידי העובד, יוכל המעסיק להמציא פסק דין הצהרתי ואז יוחזרו אליו כספי הפיצויים.

הערות נוספות:

חלון ארבעת החודשים רלוונטי לעובדים שיסיימו לעבוד בעתיד ולעובדים שסיימו לעבוד בעבר, במקרים שלמעסיק עובדים מהעבר שהוא מעוניין למנוע מהם שימוש בכספי הפיצויים, על המעסיק לפעול מידית. חלון ההזדמנויות נסגר ב 8.11.2018 , דהיינו בדיוק ארבעה חודשים לאחר החלת התיקון לחוק.

מצב של פיטורי עובד, חובת המעסיק להוציא טופס 161. במצב של התפטרות, אין חובה כזו במסגרת חוק אלא כחבות הנוצרת מניתוח פסקי דין שונים.

תקנה 11 (ב) לתקנות מס הכנסה (ניכויים ממשכורת ומשכר עובד) מחייבת את המעסיק להנפיק טופס 161 . ככול שהמעסיק מסרב למלא ולמסור טופס 161 לעובד, יכול העובד לפנות לפקיד שומה ולקבל בעצמו את הטופס.

* שלומי שדה, סוכן פנסיוני לעצמאיים ולחברות. משנת 1993 בעלים של ש.שדה ביטוח בע"מ, במשך שנים הכשיר, הדריך ופיקח על סוכנים בחברת ביטוח ציון.

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support