עשרת הדברות לקיצור שבוע עבודה ל-182 שעות

הכותב: אריאל פטל, רואה חשבון (מוסמך במשפטים) חבר בקבוצת אליוט ישראל

סגן יו"ר מרחב תל אביב בלשכת רואי חשבון

בעקבות פרסום צו הרחבה בדבר קיצור שבוע העבודה במשק ל-42 שעות שבועיות החל מיום 1 באפריל 2018, מפורטים להלן עשרת הדברות שיסייעו בהטמעה המורכבת של הצו במגזר הפרטי, זאת לאחר חודש של בחינה מדוקדקת של היבטי היישום בפרקטיקה.

  1. 42 שעות עבודה בשבוע ו-182 שעות עבודה בחודש

היקף שבוע עבודה במשק קוצר בשעה אחת, כך ששבוע עבודה עומד על 42 שעות עבודה ו-182 שעות בחודש (עד כניסת הצו לתוקף: 43 שעות בשבוע ו-186 שעות בחודש). אין שינוי בשעות העבודה של עובדים במשרה חלקית, אך היקף המשרה של עובדים אלה יגדל ויחושב בהתאמה לפי 42 שעות שבועיות או 182 שעות חודשיות (משפיע על חישוב דמי הבראה בלבד).

  1. עדכון שכר מינימום

שכר המינימום לשעה לכלל העובדים במשק התעדכן ועלה ל-29.12 ₪ (במקום 28.49 ₪). שכר המינימום לחודש לא השתנה ונותר 5,300 ₪.

  1. עדכון תעריף שעות נוספות

השכר לשעה מחושב על בסיס של 182 שעות לחודש, היינו תעריף השכר לשעה התעדכן ותעריף השעות הנוספות עלה בהתאם. עדכון תעריף שעות נוספות מתייחס לעובדים במשרה מלאה בלבד. אין שינוי ב"שעות נוספות גלובליות" לעובד על בסיס חודשי.

  1. חופשה ומחלה

התמורה בגין חופשה ומחלה לא השתנתה בעקבות קיצור שבוע העבודה.

  1. הפחתת שעת עבודה אחת בשבוע

קיצור שבוע העבודה יבוצע על ידי הפחתת שעת עבודה אחת ביום מוגדר וקבוע במהלך שבוע העבודה. קיצור זה מתייחס לעובדים במשרה מלאה בלבד שתקן שעות העבודה שלהם גבוה מ-42 שעות (ללא זמן הפסקה שאינו נמנה על שעות עבודה בתשלום).

  1. קביעת יום לעבודה שעה אחת פחות

היום המקוצר ייקבע בהתאם לצורכי העבודה וככל הניתן בהתחשב בבקשות ובצורכי העובדים, גם במקומות עבודה שבהם עובדים במשמרות.

  1. בחינת גמישות בחלוקת השעות

מעסיקים החברים בהתאחדות התעשיינים רשאים לבצע חלוקה גמישה של שעת ההפחתה על פני השבוע, כך למשל: 12 דקות בכל יום עבודה בשבוע עבודה בן חמישה ימים. על מעסיקים כאמור להגיש בקשה להתאחדות התעשיינים.

לדעתנו, תשתרש מציאות לפיה מעסיקים ועובדים גם במגזר הפרטי ינהגו גמישות לאור איחורים לעבודה, בקשות ליציאה מוקדמת וכיו"ב, אף שהדבר לא נקבע בצו.

  1. ביטול יציאה מוקדמת כשעה נוספת

עובד שיידרש לעבוד בשעה המופחתת ביום המקוצר, תשולם לו תמורה בגין עבודה בשעה נוספת.

  1. תקרת שעות נוספות מותרת

מספר השעות המירבי המותר להעסקת עובדים (כולל שעות נוספות) הוא לא יותר מ-12 שעות ביום, היינו 3 שעות נוספות ביום, ולא יותר מ-16 שעות נוספות בשבוע, סך הכל 58 שעות שבועיות.

  1. תחולה

תחילתו של צו ההרחבה ביום 1.4.2018. צו ההרחבה לא יחול על מי שחוק שעות עבודה ומנוחה אינו חל עליו כדוגמת משרת אמון, שוטרים ועובדים שתנאי עבודתם אינם מאפשרים למעסיק כל פיקוח על שעות העבודה והמנוחה שלהם.

 

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support