נוסעים או חוזרים מחו”ל ? דווחו על סכומי המזומן שברשותכם!

הכותב: סיימון יניב, עו"ד ורו"ח*

לקראת חופשות הקיץ, ויציאת ישראלים רבים לחו"ל, אבקש להציג לדון בתיקון לחוק איסור הלבנת הון (התש"ס)- 2000 (להלן: "החוק")  שעשוי להיות רלבנטי לחלק מהנוסעים לחו"ל או לחוזרים לארץ כשהם נושאים עימם סכומי מזומנים בהיקף העולה על 50,000 ש"ח (כ- 14,500$ או כ-11,500 €).

סעיף 9 לחוק קובע:

"אדם הנכנס למדינת ישראל או היוצא ממנה חייב לדווח על כספים שעמו בעת הכניסה לישראל או היציאה ממנה, אם שווי הכספים הוא בשיעור הקבוע בתוספת הרביעית."

התוספת הרביעית לחוק בניסוחה לאחר תיקון מס' 26 מיום 7.12.2017 (להלן: "התיקון"), קובעת את הסכומים החייבים בדיווח:

"50,000 שקלים חדשים לפחות;

אם האדם נכנס למדינת ישראל משטחי עזה או יוצא ממנה משטחי עזה או אם האדם נכנס למדינת ישראל דרך מסוף מעבר יבשתי או יוצא ממנה דרך מסוף כאמור – 12,000 שקלים חדשים לפחות;

בתוספת זו, "מסוף; מעבר יבשתי" – כל אחד מאלה:…….."

הנוסח הקודם של התוספת הרביעית לחוק עד לתיקון, היה:

"100,000 שקלים חדשים או יותר; אם האדם נכנס לראשונה למדינת ישראל על פי אשרת עולה לפי חוק השבות, תש"י-1950 – 1,250,000 שקלים חדשים או יותר; אם האדם נכנס למדינת ישראל משטחי עזה או יוצא ממנה לשטחי עזה – 12,000 שקלים חדשים או יותר."

כלומר, הסכום שחייב בדיווח בעת יציאה או כניסה לארץ ירד במחצית סך של 100,000 ש"ח ל-50,000 ש"ח.

את הדיווח יש להגיש לפקידי המכס על בטופס שניתן להשיגו באתר הרשות לאיסור הלבנת הון (קישור) או מפקידי המכס שנמצאים במעבר הגבול, או לשלוח  את הדיווח בדאר רשום  (עם אישור מסירה) למוקד ארצי של אגף המכס והמע"מ לפני היציאה מן הארץ או תוך 72 שעות ממועד הכנסת הכספים לישראל. יצוין שדיווח כאמור מחויב כאשר מבקשים לשלוח או לקבל כספים באמצעות הדואר.

יצוין שמדובר בחובת דיווח מוחלטת ובמקרים בהם לא יבוצע דיווח, הכספים עלולים להיתפס במהלך ביקורת שגרתית של פקידי המכס  וכבר באותו מועד הכספים כולם יתפסו ובהמשך חלק מהסכומים אם לא כולם יחולטו (במסגרת קביעת עיצום כספי) בהתאם לקביעת ועדה מיוחדת שמונתה לדון ולהחליט בעניין (להלן: "הועדה") .

לאחרונה אנו עדים להקשחת מדיניות האכיפה מצד הועדה, אשר קובעת שיעורי תפיסה ועיצום שיכולים להגיע עד ל-100% מהסכום שלא דווח ונתפס. רק לאחרונה רשות המיסים פרסמה מקרה שבו יהלומן נתפס במעבר הגבול בנתב"ג שבאמתחתו סך של 200,000 יורו. באותו מקרה הועדה החליטה להטיל עליו עיצום כספי בסך של 120,000 ש"ח.

במקרה אחר, תושב צרפת שהגיע לנתב"ג מפאריס עוקב לבדיקה על ידי שוטרי משטרת ישראל, אולם אלה לא שאלו את הנוסע לגבי הכספים שברשותו ושוחרר להמשיך בדרכו, בהמשך כשעבר ב"מסלול הירוק" פקידי המכס עצרו אותו לבדיקה שגרתית שבמהלכה נמצאו על גופו מעטפה שהחילה סך של 7,000 יורו, הבחור נלקח באותו הרגע לחקירה ובמסגרתה נמצא שהוא שניסה להכניס לישראל סך של 2.4 מיליון ש"ח שחלקם הוסלק במכונה להכנת "שערות סבתא" שהביא מחו"ל יחד איתו.

כנראה שבאותו המקרה גם סיפורי הסבתא לא שכנעו את הועדה , וזו הטילה עליו עיצום כספי על מלא הסכום שנתפס.

 זאת ועוד, לא יתקבלו טענות או הסברים לאי הדיווח למשל: "לא ידעתי שצריך לדווח" "לא ראיתי את השלטים המחייבים בדיווח", "חשבתי שרק מעל ל-100,000 ש"ח צריך לדווח, זה לא הכסף שלי וכו..). וכאמור, ניסיונות הסתרה או פיצול סכומים בין  נוסעים עלולים להביא להחמרה בהחלטת הועדה לגבי גובה הסכום שיחולט, אך יחד עם זאת בהחלט לא מדובר בסוף פסוק וניתן לערער על החלטת הועדה בפני בית המשפט.

חג חירות שמח ושלא נדע עימותים עם רשויות החוק!

*סיימון יניב, עו"ד ורו"ח, מתמחה במיסוי על כל רבדיו (אזרחי ופלילי) ועבירות הלבנת הון – לפרטים נוספים: yaniv-tax.co.il

 

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support