שותפות

הכותבת: עו"ד ורה אורמן*
יזמים ובעלי עסקים המנהלים שותפות עסקית, ובייחוד כאלה שניהלו אחת כזו וכשלו, יודעים במרחק הזמן להצביע על הגורם המרכזי והחשוב ביותר המשפיע על איתנותו הכלכלית ועל סיכויי הצלחתו של העסק. הסכם שותפות עסקית מהווה לב ליבו של כל עסק אותו מקימים ו/או מנהלים יותר משותף אחד. חשיבותו של הסכם השותפות מחייב ניסוח קפדני, מדויק, ומקיף של המסמך "המכונן”. 
לא מעט אנשים משווים את הקמתו של עסק משותף להקמתה של משפחה. קשר עסקי לעתים תובעני, מורכב וטעון אפילו יותר מקשר זוגי. בהקמתו של עסק מעורבים היבטים כלכליים ורגשיים רבי חשיבות והסיכונים בלתי נראים לשותפים בשלב ההקמה. 
לדוגמא, מקרה בו שני שותפים הקימו חברה, בלי לערוך הסכם שותפות, כאשר אחד השותפים נרשם כבעל החברה והשני כעובד החברה. לימים השותף שנרשם כבעל החברה גזל לשותף השני את החברה, כולל הלקוחות, המוניטין, ההכנסות ועוד, והשותף השני נותר בפני שוקת שבורה. מקרה נוסף, שני חברי ילדות שנכנסו לשותפות עסקית, בלי לערוך הסכם שותפות והיום כאשר יחסיהם עלו על שרטון הם מפרקים את השותפות בעלויות גבוהות עבור שני הצדדים, והכל בגלל שלא דאגו לחתום על הסכם שיכול היה להסדיר את הליך הפירוק באופן הקל ביותר.
אז איך מנסחים הסכם שותפות שיגן על העסק ועל השותפים?
1. חתימה על הסכם במועד מוקדם – לחתום על הסכם, עוד לפני שמתחילים לסגור דברים שקשורים לעסק, לפני ששוכרים מקום, לפני שפותחים חברה, לפני שמתחילים לעבוד עם לקוחות או בוחרים שם לחברה או לעסק. זה הזמן לבחון את כדאיות העסק ואת ההתאמה בין השותפים, לעשות תיאום ציפיות בין השותפים. אי הסכמות או אי הבנות בין השותפים שנחשפות בשלב זה יכולות למנוע השקעות של עשרות ואף מאות אלפי שקלים מצד השותפים וכניסה לעסקה לא טובה או ששני הצדדים לא מבינים אותה עד הסוף.
2. תיאום ציפיות – לכל אחד מהשותפים יש ציפיות והנחות סובייקטיביות והשקפת עולם ייחודית. פעמים רבות כשלון העסק נובע מהפער שבין ציפיות השותפים מהעסק עצמו או מהשותף השני. זה המקום עבור כל אחד מהשותפים להצהיר מה הציפיות שלו מהעסק ולאן הוא מצפה לקחת אותו בעוד שנה – 5 שנים והלאה. כל אחד מהשותפים חייב להגדיר מה תפקידו והיקף אחריותו בעסק, ימי ושעות עבודה הנדרשות מכל אחד מהשותפים, היקף ההשקעה הכספית הנדרשת מכל אחד, וכד. זה השלב לוודא שיש התאמה בין השותפים בכל הקשור לתוכניות וציפיות עסקיות וכספיות והגדרות תפקידים של כל אחד מהשותפים..
3. צמצום סיכונים – כאן המקום להגדיר מה האופן שבו יתקבלו ההחלטות בעסק – האם מי מהשותפים יכול לקבל כל החלטה על דעת עצמו או שהחלטות מסוג מסוים חייבות להתקבל בהסכמה מלאה. מה קורה אם מי מהשותפים ירצה להשקיע חלק מהזמן שלו בעיסוק נוסף וכד'.
4. הסדרת פעילות עסקית במקרה חירום – החיים הם בלתי צפויים, ויכולים לקרות מקרים שבהם אחד השותפים נקלע למשבר בריאותי ואינו מסוגל לתפקד במשך תקופה ארוכה או חו"ח אחד השותפים הלך לעולמו. יש להסדיר בהסכם השותפות מה יקרה לניהול העסק ולבעלות בו בכל אחד מהמקרים, וכמה שיותר מפורט – עדיף.
5. הגדרת מנגנון פירוק השותפות – מדובר באחד המנגנונים החשובים שלהם יש לתת תשומת לב מיוחדת ולהסדיר כל מקרה אפשרי שבו הצדדים ירצו לפרק את השותפות מכל מיני סיבות, בנסיבות שונות, וממש להקפיד על הסדרה מדויקת של מנגנון ההיפרדות בכל סיטואציה אפשרית.
 
*עו"ד ורה אורמן, כותבת ומרצה, מנטורית לעסקים, חברת ועד מנהל בהתאחדות היזמים בישראל, מייעצת ליזמים עולים ברשות העלייה בעיריית תל אביב, ומלווה עסקים וחברות להצלחה.
Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support